Zondag 16 t/m woensdag 19 september

20 september 2018 - Valencia, Spanje

Zondag 16 September:

Om negen uur rijden we uit Spanje weg richting Frankrijk. Het is bewolkt maar de zon begint er al doorheen te komen. Tot ziens Spanje ons zie je zeker gauw terug!

Vandaag gelukkig geen files. We kunnen lekker doorrijden. Bij de tolpoorten goed kijken welke we nemen. Meestal de meest rechtse gaat goed. ‘S Middags komen we aan bij het appartement in het dorp Marcenay. De sleutel halen we op bij de eigenaresse van het appartement, aardig mens! Het is een rustig Frans dorpje waar verder niets is. Zalig slapen dus want je hoort hier echt helemaal niets en het is er aarde donker. Het is net een jaar oud wat je dan ook goed kan zien. En ja we hebben een vaatwasser en wasmachine. Gelijk maar een wasje erin en dan genieten van het zonnetje en de gin tonic in de grote tuin met allerlei fruitbomen. Wat je allemaal mag plukken. Van de eigenaresse hebben we allemaal kaarten gehad waaronder ook een fiets kaart. Vanavond maar eens kijken waar we morgen gaan fietsen. Het internet is hier waardeloos. Heel vaak geen bereik dus het blog moet even wachten tot we weer thuis zijn.

Maandag 17 September:

In Ancy-le-Franc zit een toeristenbureau helaas die is op maandag “fermé”. We zoeken een parkeerplaats en willen gaan fietsen langs Canal de Bourgogne. Een vlak fietspad met af en toe een helling als je bij een dorp of bruggetje komt. Daar heb je vaak een sluisje voor de boten. Bij één van de sluizen ligt net een boot. De boot zakt razendsnel zodat hij onder de brug door kan en voor het volgende niveau van het kanaal heeft. Openen van de sluisdeuren is hier nog allemaal mensen “hand” werk. Een mevrouw draait aan een rad zodat de sluisdeuren openen. Vervolgens rijdt zij op haar brommer naar de volgende sluis. Leuk om te zien hoe dit allemaal gaat. Bij verschillende dorpen kijken we of we ergens kunnen eten. Maar nee hoor geen restaurant of iets. Internet brengt uitkomst. In het dorp Cry, een stuk terug vinden we “bar Du Pont”. Ziet er leuk uit. De dame die ons helpt spreekt een klein beetje Engels maar het lukt. Ik moet toch echt mijn mening over de Fransen bij stellen. Ik heb hier alleen nog maar aardige Fransen ontmoet. Die echt moeite doen om je iets duidelijk te maken. Het menu du jour nemen we. Voor het voorgerecht hebben we geen keus, de tweede keus is uitverkocht. We krijgen een salade met o.a. tomaten. En wat smaken die tomaten toch heerlijk in het buitenland. Veel meer smaak als bij ons. Hoofdgerecht is patrijs met spaghetti. Zo heerlijk mals dat het vlees gewoon van de bot af valt. De fromage als tussendoor en dan nog eigen gebakken taart en Erwin heeft fruit. Maar samsam gedaan want de taart was subliem. Espresso na, de koffie is hier minder lekker dan in Spanje. Op de fiets naar de auto  en naar een ander dorp waar wel de toeristenbureau open is. Helaas kunnen we niet door de dorpen fietsen. Dit is te heuvelachtig, ach als we straks elektrische fietsen hebben gaat dat goed komen. In het toeristenbureau worden we aller aardigst geholpen door een jonge dame. Die niet echt goed Engels spreekt. Wat ons verbaasd voor een toeristenbureau. Maar met Engels en handgebaren lukt het toch om duidelijk te maken wat we willen. Er zijn hier namelijk verschillende meren waar je kan fietsen. Het meer van Marcenay is op dit moment niet mooi. Door het warme weer is er veel plant groei. Erin zwemmen is niet mogelijk. We kunnen naar een andere departement gaan, in Frankrijk spreken ze van departementen, zoals wij provincie’s hebben. Tevens willen we ook kijken voor wat wijngaarden. Het meisje legt uit dat in de Cote d’Or je geen champagne mag noemen maar Crémont. Het is niet een Champagne gebied wat departement Aube wel is. Het Bourgogne gebied heeft voornamelijk rode wijnen. Er zijn een paar die ook witte wijn hebben. Zij kruist aan welke dat zijn. Weer genoeg te lezen vanavond.

Dinsdag 18 September:

Onderweg naar de lac d’ Orient komen we langs, wat ons een leuk Champagne wijngaard is. Op naar de champagne om 10:30. Hier spreken we eerst een mevrouw die geen Engels spreekt. Zij gebaart dat zij gaat bellen en ja daar komt haar zoon aan. Hij legt uit dat het een familie bedrijf is. De champagne die wij lekker vinden heet Desiree. Desiree is in het Frans zowel een meisjesnaam als een jongensnaam. De jongensnaam schrijf je dan wel met één e op het eind. Hij verteld dat de champagne aan zijn naam komt omdat zijn overgrootvader Desire heette en zijn overgrootmoeder dus ook Desiree. Leuk weetje om over deze champagne te weten. De wijnoogst is dit jaar heel goed en zij zijn inmiddels ook klaar met de pluk en alles schoonmaken. Vroeg in het jaar mede door het weer. Ik vraag of ik ook de Champagne glazen kan kopen. De glazen waar wij uit gedronken hebben zijn niet te koop. Deze zijn voor eigen gebruik. Jammer. Hij heeft deze gepakt omdat de andere glazen nog niet schoon waren. Deze waren druppelvormig. Dan maar vier van de andere vorm. Is toch leuk om de naam erop te hebben. We krijgen er een Bouchon, champagnedop, kado erbij. Onderweg naar het meer komen we langs vele Champagne wijngaarden. Concurrentie genoeg hier. Verschillende leuke projecten langs de weg. Zoals b.v. een champagnekurk en wijnvaten vol met bloemen. Ook hier worden de rotondes mooi gemaakt met objecten die het gebied kenmerkt. We kleden ons om in de fietskleding op de parkeerplaats en hup de fiets op. Wat is het hier mooi. Geasfalteerde fietspaden en een prachtig uitzicht over het meer, door bos en door dorpen. Wij vinden dit afwisselender fietsen als langs Canal de Bourgogne. Omdat we gisteren zo hebben moeten zoeken besluiten we in het allereerste dorp maar te gaan eten. Ziet er aardig uit maar niet speciaal. Achteraf hadden we toch even verder b.v. op Trip advisor moeten kijken. Iets verderop zat een beter restaurant. Niet dat het eten slecht was. Aangezien we nog niet heel erg trek hadden hebben we de plat du jour genomen. Deze mevrouw was niet echt vriendelijk, vervolgens pist de hond van het restaurant tegen Erwin zijn fiets aan. Bbbbrrrrrr. (k.t hond!) Waardoor onze fles water erover heen ging. En moesten we voor een 1,5 liter water maar 3 euro 60 betalen. Toen kwam het gevoel van mijn eerdere mening over Fransen weer even terug!! ‘S nachts heeft Erwin last van zijn buik gehad of kwam dat door de champignons die door de ragout heen zaten? ‘S middags nog aan het meer gezeten. Hier zie je ook wel iets van plantengroei. Erwin voelt het water en het is ijskoud. Toch gaat hij er even in. Brrr niet alleen koud maar de planten geven een gevoel als sompige vuilniszakken gevuld met tsja… Niet lekker. Gelukkig is het in de zon warm. Alhoewel als we weggaan na een uurtje, zijn zijn voeten nog koud. Opwarmen in de tuin met een Gin Tonic, tot half acht heerlijk nog in de zon gezeten. Straks vast wat inpakken want helaas morgen gaan we richting huis. BBrrrrr..

Woensdag 19 September:

We doen rustig aan op goed 600 km van huis. Heerlijk ontbeten in het zonnetje op ons terrasje. We willen nog witte wijn kopen. Op weg naar huis komen we langs Domaine Rousseau Pierre in het dorpje Molesme. Daar aangekomen zien we twee mannen een grote pers machine schoonmaken. Maar vragen of we hier moeten zijn. Ja, hier kan je witte wijn kopen. De meneer maakt zijn gezicht schoon wat onder de druiven velletjes zit. Hij lag namelijk onder de machine wat hij aan het schoonspuiten is. Meneer spreekt geen woord Engels maar wederom met gebaren komen we eruit. Erwin stelt nog twee vragen met google-translate. Twee verschillende wijnen kopen we. Eén op houten vaten gerijpt. Helaas is het pinapparaat niet aanwezig. Gelukkig hebben we nog contant geld voldoende. Ik wil nog graag naar een grotere Champagne wijngaard kijken wat het verschil nu is. We zien op een muur de naam Champagne Gallimard en met daarbij aan de andere kant van de oprit een fles champagne. Groot en ziet er ook leuk uit. Het eerste verschil, deze mevrouw spreekt erg goed engels en ten tweede zij exporteren naar België en ook naar Breda. Zij verteld er gelijk bij dat de verkoopprijzen daar wel anders zijn. Als je bij hun zes flessen neemt wordt de verkoopprijs goedkoper. We mogen mengen. We proeven wat het is tenslotte bijna 11.00 uur… Nou doe dan maar zes. Twee Chardonnay Champagne, twee Pinot noir Champagne, welke de zilveren prijs in Parijs gewonnen heeft dit jaar en nog twee rosé Champagne. Dit is een specialiteit van dit gebied. Wij vinden ze aller drie lekker. Nu zijn we top zwaar dus op naar huis! En ja in Nederland aangekomen, direct file bij Breda. Welkom in Nederland! Nog een paar vrije dagen en dan zit de zomervakantie van 2018 erop. Een vakantie met veel afwisseling: steden bezocht, veel moois gezien, leuke mensen ontmoet, gefietst, gekampeerd in tent, bungalow en appartement, lekker gegeten zowel in Spanje als in Frankrijk, verschillende wijnen en bier gedronken, lange broek niet aan gehad (voor ons in sept. uniek) 2167 km van huis gezeten en toch goed in verhouding qua in de auto zitten en stop plaatsen. Namelijk nooit het gevoel gehad weer de auto in te moeten. Zuid Spanje is geweldig, wij begrijpen de pensionados er weg, Frankrijk is ons meegevallen. We komen er terug. Super fijne auto, de Renault Kadjar. Route bijstellen was goed. Fijne afsluiting om nog drie dagen op 667km van huis af te zitten. Relaxt naar huis rijden. Dus met andere woorden we hebben genoten!!

We zijn weer veilig thuis ! ! !

Bedankt voor jullie aandacht en reacties,

Tot volgend jaar.

Vakantie van 1 September t/m 19 September.

Reisschema:

1 sept: Amersfoort naar Lovede overnachting in hotel La Roseraie.

2 sept: Lovede naar Rivera de Cabanes Camping Torre La Sal

Tol Frankrijk: € 150,90

Tol Spanje: € 97,20

1. Lauran & Gea:
    21 september 2018
    Wat hebben jullie veel gezien en gedaan! Ook heerlijk afwisselend. Van kamperen naar overnachting in bungalow of appartement. Veel gewandeld en gefietst en heerlijk gegeten zo te lezen, wat wil je nog meer! Fijn om te horen dat jullie weer veilig thuis zijn. Nog bedankt voor de leuke verhalen! Leuk om op deze manier mee te maken.
  2. Nicole zwaan:
    23 september 2018
    Heerlijke vakantie gehad!! En de drank voorraad ook lekker bijgevuld! Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn , groetjes rein en Nicole