Dag 7 en 8; Vrijdag 7 en zaterdag 8 September VALENCIA 🇪🇸

8 september 2018 - Valencia, Spanje

Vrijdag 7 September:

De plannen zijn gewijzigd vanmorgen. We hebben geen zin om in de auto te stappen en vanuit een zeer druk Valencia richting de wijnstreek te rijden. De komende dagen kunnen we altijd nog naar een wijngaard gaan als we zin hebben. We kopen de route van time to momo vanuit de app store en gaan deze op ons gemakje lopen. Als eerste naar het trein station gebouwd in 1917. Aldaar zien we in de stationshal allemaal mozaïek op het plafond en ook op de muren. In verschillende talen wordt je een goede reis gewenst. Hier zijn in de mozaïek en ook als keramiek weer volop de sinaasappel gebruikt, zelfs in de stationsklok komen ze terug. Direct er naast ligt de Plaza de Torres, de stieren arena. Waar nu nog steeds de stierengevechten plaats vinden. Het is gebouwd tussen 1850 en 1860. Het moest een verkleinde versie van het Colosseum in Rome worden. Wat redelijk gelukt is vind ik. We lopen de wijk Ruzafa in en drinken een kop koffie bij een hippe tent. Deze wijk is nu in opkomst bij de valencianen. Eerder woonde hier vooral Afrikaanse immigranten en Chinezen. Nu zijn er voornamelijk veel vintage, woon winkels en galeries met daar tussen fusionrestaurants, koffiebarretjes sushibars en theaters. Leuk om doorheen te lopen. De Mercado de Ruzafa vinden wij  veel leuker als de Mercado de Central. Deze markthal heeft vele kramen met fruit en groente. Allemaal net even wat minder commerciël ziet het eruit. We kopen twee pruimen, zo groot heb ik ze nog nooit gezien en nog wat nectarines. We eten de pruimen direct op als we buiten zijn. Ze zijn heerlijk sappig en zoet !! Het druppelt wat maar het is broeierig heet. We lopen door en zoeken een leuke lunch gelegenheid. Welke we zoeken is aan het verbouwen dus lopen we door en kijken verder. We lopen in het Mercado Colon. Een voormalige markthal waar allemaal hippe (toeristische) restaurants zijn gevestigd. We zoeken toch meer iets Valenciaans om te eten dus lopen we weer terug richting appartement waar we eerder een leuk restaurantje hebben gezien wat pal achter ons appartement ligt.Deze is gelegen naast de parkeergarage waar onze auto staat. Op het zoveelste mooie pleintje Plaza del Arbol. Het heet El Oliva. Het dankt zijn naam aan een gigantische olijfboom voor de zaak waaronder zich het terras bevind. Hier bestellen we 4 tapas. Echt heerlijke vis en (voor José) heerlijke champions. De ober is niet bijster vrolijk, ook vindt hij zijn terras op orde hebben belangrijker als een mes voor zijn gasten. De fooi kan hij dus vergeten. We zouden deze vrolijke vriend een plekje in de spoelkeuken geven.

Hierna lopen we terug naar ons appartement waar we wat tijdschriften ophalen. We lopen 5 minuten en zitten in het park Turia waar we het eerst in de late middagzon proberen maar zoeken dan toch al gauw een bankje op onder een boom. Veel vliegen zijn er wel en ze zijn hardnekkig. Hier zitten we tot een uurtje of 19.00 en lopen dan nog even naar het Café de las Horas. Hier schijn je de beste Agua de Valencia te drinken. We willen eerst buiten zitten maar we gaan toch even binnen kijken. Een pracht café wel behoorlijk kitscherig maar veel te zien. We bestellen de Agua de Valencia en krijgen een karaf met twee likeur glaasjes. We kiezen uiteindelijk een plaatjes aan de bar. We bekijken hoe ze de cocktails mengen. Misschien steken we er wat van op. Een aantal gasten hebben al een karafje teveel gehad en zijn inmiddels wat luidruchtig gezellig. We lopen terug en eten nog wat. Het is inmiddels al weer 21.30 uur.

Zaterdag 8 September:

Het weer is te wisselvallig om te gaan fietsen dus we besluiten om te gaan wandelen. Eerst naar de auto om mijn wandelschoenen aan te doen. Wandelapp aan en gaan. Na de eerste paar km ja hoor de eerste regendruppels beginnen al te vallen. Maar gelukkig hebben we nu allebei een kleine paraplu bij ons. Een paar dagen geleden bij de Carrefour een mooie, licht blauwe New York paraplu gekocht. We lopen route 3 van time to momo. Deze route gaat via het park naar de haven, boulevard en de wijken erachter. Na het park komen we een mega groot winkelcentrum tegen, Agua. Waar Erwin nog even naar sneakers kijkt van het merk Munich. Hier kan je echt een hele dag zoet brengen. Er tegenover ligt namelijk de winkel El corte inglés. De woonwijken zijn heel verschillend waar je doorheen komt van mooi onderhouden tot een achterstandswijk. Heel afwisselend dus. De boulevard is mooi betegeld met eerst veel verschillend restaurants. Een heel luxe 5 sterren hotel (Las Arenas), het enige hotel wat aan het strand ligt. En natuurlijk vele kraampjes met strandlakens, speelgoed etc. Het strand is heel breed met vaste rieten parasols. We eten bij Aduana een paella met zeevruchten. Deze wordt nu geserveerd in een hoog pannetje. De paella blijft zo wel veel langer warm. De tiramisu, ja ik weet het, het is niet Spaans maar ook hier kunnen ze deze goed maken. Wij kunnen er weer tegen aan. We gaan maar niet de hele route doen dit wordt te gek. Onderweg moedigen we een Nederlandse vrouw aan die mee doet met een internationale Triatlonwedstrijd. Ook de andere deelnemers hoor, maar ja een Nederlander blijft toch net iets meer trekken. Na bijna 17 km komen we weer terug op ons plein. Nu eerst wat drinken op het plein en dan op naar de slijterij. Een paar flesjes wijn en wat cava moet er toch wel mee naar Nederland. Aangezien we morgen verhuizen naar het meer zuidelijk gelegen, Torre de la Horadada, hieronder wat ons aan Valencia is opgevallen.

Goed onderhouden en schone stad, komt mede door voldoende afvalcontainers langs de weg.
Veel oude gebouwen
Veel keramiek o.a. Sinaasappel afbeeldingen verwerkt in de gebouwen
 Grafitti tekeningen op gebouwen waaronder er ook zijn die de betekenis van de winkel vertegenwoordigen. bv Flessen drank op een muur van de slijterij.
Verschillende parken waar veel gedaan wordt aan sporten.
Goed fietsen al hoewel het soms moeilijk te zien is waar je moet fietsen.
Goed en niet te duur uit eten.
In het centrum druk met veel toeristen waaronder ook zeker veel Nederlanders.
Voldoende variatie, stad, strand, haven, parken, zowel moderne architectuur als oude en verschillende wijken.
Veel winkels zijn de gehele dag open. (voor de toeristen?) Bijzonder dat je bijna de gehele dag wel kan eten. Niet echt een siësta. Het restaurant beneden ons appartement is wel van 17.00 tot 20.30 gesloten, die zie je toch ook wel.
Druk autoverkeer en moeilijk, duur parkeren. Alles eenrichtingsverkeer dus veel omrijden.                                                              Het Spaanse ritme past ons wel!

1. Lauran & Gea:
    9 september 2018
    Klinkt goed allemaal! Er is zo te lezen genoeg te doen en te zien! Leuk om op deze manier mee te reizen. Geniet er nog van. Groet Lauran & Gea
  2. Ellen:
    9 september 2018
    Klinkt goed allemaal .....nemen jullie wat fruit voor mij mee 🍊🍊
  3. Theo:
    9 september 2018
    Top daar! Leuke uitjes en veel te zien. Mooi om jullie zo te volgen🤗